Moderaterna Facebook

Riksdagspartierna i Sverige är idag väldigt efter när det gäller kommunikation i sociala medier. Det är nästan pinsamt när man jämför kvaliteten på videos från youtubers och sedan mot något som ett politiskt parti publicerat.

Det största felet är dock inte bildkvaliteten eller att ljuset är dåligt. Utan snarare att man inte fattat grejen. Kommunikation handlar om att prata på mottagarnas språk och förmedla budskap som den som tittar kan känna igen sig i.

Moderaterna har publicerat ett klockrent exempel på hur man verkligen inte ska göra här: Moderaternas Youtubekanal

Att läsa upp en ganska tråkigt manus och göra en lite modernare powerpoint är inte rätt väg. Sociala medier handlar om effektivitet, mottagaren måste förstå budskapet ganska snabbt helt enkelt. Att försöka förklara något långt och ingående utan att arbeta strategiskt med att förmedla en känsla är totalt meningslöst.

Det finns ett bra citat som lyder enligt följande ”If you’re explaining, you’re losing” – Den dagen som de politiska partierna lär sig detta så är dom en bra bit på väg att nå framgång i sociala medier. Till dess får Moderaterna nöja sig med likes och tittare från deras egen pool av ”fanboys” samt partiets starkaste sympatisörer.

 

Liknande inlägg

Facebooklinkedin